Aalborg skal være DK’s bedste cykelby!

Aalborg skal være DK’s bedste cykelby!

Der er mange gode grunde til at tage cyklen – det ved os, der cykler i hvert fald. Det er sundt og miljøvenligt på én og samme tid, og så giver det en enorm fleksibilitet og frihed at tage cyklen frem for at sidde i bilkø eller stå og vente på bussen.

I et vist omfang kan cyklisme også være med til at afhjælpe en del af trængslen i byen. Hvis flere tager cyklen, er der færre, der sidder i bilkø på Vesterbro hver eneste eftermiddag.

Jeg mener, at vi skal gøre mere cyklismen i byen, bl.a. ved at gøre det mere sikkert og trygt at cykle, men det skal også være hurtigere at komme frem til målet, hvor der naturligvis skal være cykelparkeringspladser nok.

Cykelparkering

Det ser ikke kønt ud på Nytorv, når bunken af cykler hober sig op rundt omkring cykelstativerne, hvor der kun er plads til en tredjedel af alle de cykler, der egentlig er parkeret – det skal vi gøre noget ved. Allerede i budget 2018 har vi sat 3 mio. kr. af til cykelparkering og forskønnelse af Nytorv, men også mange andre steder i byen er der behov for mere cykelparkering. Jeg ser gerne, at vi også laver mere overdækket cykelparkering centralt i byen, så det på den måde også bliver mere attraktivt at vælge cyklen frem for bilen.

Sikkerhed og tryghed

Mange steder i Aalborg er det utrygt at cykle – det er ikke i orden! Det skal både være sikkert og trygt at cykle i Aalborg, og det kan gøres let med blå cykelfelter, egne cykel-trafiklys osv. Men vi skal også investere mere i at etablere cykelstier.  Vi skal droppe koncepter som “shared space”, som f.eks. på Boulevarden, hvor bilerne efter sigende skulle sætte farten ned, fordi de bliver blandet med de bløde trafikanter. Cyklister skal ikke bruges som fartdæmpende foranstaltning – vores sikkerhed og tryghed skal tages seriøst!

Højresving for rødt og grønne bølger

For at gøre det attraktivt at tage cyklen, skal vi også gøre det hurtigere at komme frem til vores mål, og selvom vi ikke kan love medvind på cykelstierne eller flade Sohngårdsholmsbakken ud, så kan vi alligevel gøre noget. Flere steder i byen er vi allerede begyndt at undtage cyklister for at holde for rødt i T-kryds, og næste skridt må efte rmin mening være, at gøre det lovligt at svinge til højre for rødt – hvem gør alligevel ikke de ti ny og næ?! Til sidst mener jeg, at vi skal arbejde på at lave grønne bølger for cyklister på cykelruterne gennem byen, så vi ikke skal stoppe på vejen, men kommer hurtigere frem.

El- og ladcykler

Der er flere og flere af os, der anskaffer os en ladcykel, og hvem har ikke prøvet at blive overhalet af en ældre herre på cykel, hvor man tænker “det var ligegodt pokkers…?!”, hvorefter det viser sig, at han ikke udelukkende bruger pedalkraft. Aalborg Kommune skal gå forrest, som den by i provinsen, der laver så brede cykelstier, at to ladcykler kan overhale hinanden. I budgettet for 2018 blev der sat penge af til ladestandere til el-cykler, og det er jeg meget glad for – det er en vej, vi skal fortsætte udad, så der er endnu flere, der finder det attraktivt at tage cyklen og lade bilen stå.

 

//Lisbeth Lauritsen

 


Lisbeth Lauritsen
Lisbeth Lauritsen

Her på bloggen skriver jeg om de ting, der er vigtige for mig som byrådsmedlem i Aalborg. Jeg prøver at tilføre byrådsarbejdet personlighed – og håber på genvalg, når der er kommunalvalg den 21. november 2017.