Stop uligheden allerede i folkeskolen!

Stop uligheden allerede i folkeskolen!

Jeg ønsker mig en folkeskole, hvor vi gør hvad vi kan for at udligne den sociale ulighed. Det kan ikke være rigtigt, at vores fødested skal være afgørende for vores muligheder og fremtidsdrømme. I folkeskolen mødes vi alle sammen, både børn fra velstillede hjem og børn fra hjem, hvor hver en krone vendes. Vi skal sørge for at vores børn får de samme muligheder uanset, hvor de vokser op.

Jeg er selv vokset op i en familie, hvor det ikke altid var lige let. Det kan I læse mere om her, hvor jeg også skriver om, hvorfor jeg er socialdemokrat.

Forældrelektiehjælp

På Sønderbroskolen i øgadekvarteret har der gennem længere tid været gode erfaringer med at hjælpe forældrene til at hjælpe deres børn med lektierne. Hvis man som forælder har haft en hård skoletid med dårlige oplevelser, kan det være svært at hjælpe sine børn med lektierne selvom man selvfølgelig vil dem det bedste. Jeg mener, at vi skal hjælpe forældrene på vej til at blive gode lektiehjælpere i hjemmene, så børnene også kan blive endnu dygtigere.

Morgenmadstilbud på skolerne

En god start på dagen er guld værd, og desværre er det ikke alle vores børn, der får den bedste start på hver eneste morgen. Derfor bør vi tilbyde alle børn lidt morgenmad inden de starter i skole, så alle har de samme muligheder for at lære nyt og være sammen med kammeraterne.

To-lærerordninger

Længere skoledage betyder ikke bedre undervisning. Men det gør to-lærerordninger efter min overbevisning. Jeg mener, at vi skal sætte ind med to-lærerordninger i de klasser, hvor der er behov for det, så alle elever kan få den hjælp, de har brug for, og så lærerne også kan fokusere på de elever, der er så dygtige, at de skal udfordres ekstra meget. Der skal være plads til alle i vores folkeskoler.

Praktisk projektopgave

Det er ikke os alle, der er lige gode til at sidde stille og lære den tyske grammatik eller de matematiske ligninger. Der er også nogen af os, der er bedre med hænderne og som skal være rigtig dygtige håndværkere. Men hvorfor så ikke gøre det muligt at lave en projektopgave i 9. klasse på en helt ny måde? I Holbæk Kommune har man indført en projektopgave, der laves i samarbejde med den lokale tekniske skole, og så kan man lave et produkt frem for en stor opgave. Det skal vi da have i Aalborg!

Skolesocialrådgivere

I Aalborg har vi skoler, der har mange børn fra socialt udsatte familier. Med skolesocialrådgivere skal vi gøre samarbejdet lettere mellem skoler, forældre og socialforvaltning, så børnenes hverdag glider så let som muligt, og lærerne har ro til at undervise frem for at sidde til møder og lave underretninger. Vi må bruge lærerne til det, de er bedst til. Vi har allerede en håndfuld socialrådgivere fordelt på udvalgte skoler, men det forlyder sig, at der er et langt større behov, og det må vi gøre noget ved.

 

Folkeskolen er af mange betegnet som den demokratiske smeltedigel og det sted, hvor samfundets sammenhængskraft etableres. Det gør den bl.a. fordi det er her vi mødes uanset, om vi kommer af velstillede familier eller fra familier, der skal kæmpe sig til at få pengene til at slå til.

Det er i mødet med andre, at vi får en forståelse for hinanden og netop derfor er det også vigtigt, at vores folkeskole er velfungerende og at vi ikke svigter den som politikere.

// Lisbeth Lauritsen, byrådsmedlem for socialdemorkatiet

 

 

Kommentarer


Lisbeth Lauritsen
Lisbeth Lauritsen

Her på bloggen skriver jeg om de ting, der er vigtige for mig som byrådsmedlem i Aalborg. Jeg prøver at tilføre byrådsarbejdet personlighed – og håber på genvalg, når der er kommunalvalg den 21. november 2017.